Introductie Website
Deze website is bedoeld als online-tool en stelt een voor vele situaties bruikbare werkwijze voor bij het organiseren van tentoonstellingen. Dit kan het ontwikkelen van een beursstand zijn tot het opzetten ven een tentoonstelling in een erfgoed instelling.
De voorgestelde werkwijze geeft inzicht en houvast bij de totstandkoming van een tentoonstelling en laat zien, hoe het ontwikkel– en ontwerpproces gestructureerd kan worden en waar en wanneer welke disciplines ingeschakeld moeten worden. De website is bruikbaar voor zowel opdrachtgevers, professionals als ontwerpers en studenten.
Het is niet de bedoeling dat de werkwijze en het daaraan ten grondslag liggende model rigide toe te passen bij de organisatie van een tentoonstelling. Zoals ieder model is ook deze bedoeld om als richtlijn gehanteerd te worden en aan te passen aan de werkwijze zoals die in de eigen instelling gebruikelijk is, of aan de specifieke eisen die een bepaald project stelt.
Deze website is gebaseerd op het Projectmodel Tentoonstellingen geschreven door de auteur aan het einde van de 1980er jaren gezamenlijk met Jan Verhaar. Er was een brede belangstelling voor het Projectmodel Tentoonstellingen. Niet alleen werd het Projectmodel Tentoonstellen gebruikt op de Reinwardt Academie (faculteit erfgoedstudies van de Amsterdams Hogeschool voor de Kunsten) maar ook door verschillende andere opleidingen en cursussen in Nederland en België. Ook vanuit het buitenland was er belangstelling. Het Projectmodel Tentoonstellingen werd dan ook vertaald in het Engels, Arabisch, Chinees, Indonesisch en Vietnamees. De financiële aspecten werden omgewerkt tot een bijdrage aan de ICOM/ICEE uitgave Exhibition Budgetting. 1
Het model is niet alleen ontwikkeld vanuit theoretische noties, maar is gebaseerd op de praktijk. Deze werd opgedaan in de dagelijkse praktijk van het museologische ontwerp- en adviesbureau van de auteur, Projectburo Meeter. Verder hebben de zogenaamde tentoonstellingspractica, zoals die vanaf 1980 aan de Reinwardt Academie werden gegeven bijgedragen. Door het begeleiden van studenten bij tentoonstellingsprojecten in opdracht van de opleiding maar ook in opdracht met externe opdrachtgevers is het inzicht gegroeid over hoe een handleiding zodanig systematisch op te zetten, zodat deze bruikbaar is als dagelijks hulpmiddel en referentieboek.
Het model op deze website heeft dezelfde opzet en structuur als het Projectmodel Tentoonstellingen, maar interpreteert het medium tentoonstellingen veel breder . Het gaat ook dieper in op aspecten van het ontwerpproces en maakt daarbij gebruik van kennisgebieden als perceptie, semiotiek en tentoonstellingstaal.
Vanuit de gedachte dat voor het maken van een commerciële tentoonstelling dezelfde competenties nodig zijn als voor het maken van culturele tentoonstellingen—kortom, zij een gemeenschappelijk, onderliggend kennisgebied hebben—wordt er hier voor gepleit deze werelden dichter bij elkaar te brengen en vooral ook om van elkaar te leren. Voor de culturele wereld is in het bijzonder het projectmatige, het zakelijke, efficiënte en publieksgerichte van de commerciële wereld interessant. De commerciële wereld kan veel leren van het inhoudelijke /content gerichte karakter van de culturele tentoonstellingen, zowel voor wat betreft het overbrengen van een verhaal, de boodschap, als voor wat betreft de vertaling daarvan in het ontwerp van de tentoonstelling (toepassen tentoonstellingstaal). Op deze website wordt hier een aanzet toe gegeven. In de persoon van de Exhibition Director 2 krijgt deze nieuwe tentoonstellingsdiscipline steeds meer gestalte.
- François Tremblay, Allegra Wright, Han Meeter Exhibition Budgeting (z.p., z.j.) uitgegeven in de serie ICEE tools van de International Committee for Exhibition and Exchange van de International Council of Museums (ICOM) ↩
- Het woord director wordt hier gebruikt in de betekenis van regisseur die, zoals een filmregisseur in essentie een hele film tot stand brengt, een tentoonstelling realiseert. In feite gaat het hier om een publieksgerichte conceptueel denkende professional, die de interdiscipline tentoonstellen beheerst, in staat is een tentoonstellingsproject aan te sturen, inhoudelijk, communicatief, vormtechnisch en mediaal te interpreteren en productietechnisch te managen en daarbij basiskennis heeft van moderne inzichten op het gebied van tentoonstellingstechnieken, multimediale en ICT toepassingen. ↩